TY - JOUR ID - 276 TI - کاربرد مدل لاجیت چندگانه در بررسی عوامل موثر بر اگاهی و مصرف محصولات غذایی ارگانیک مطالعه موردی مشهد JO - فناوری‌های جدید در صنعت غذا JA - IFT LA - fa SN - 2783-350X AU - محمدی, حسین AU - دوگانی, آزاده AU - عیدی زاده, شهرام AD - استادیار ،دانشگاه فردوسی مشهد AD - دانشجوی دکترا، اقتصاد کشاورزی، دانشگاه فردوسی مشهد Y1 - 2016 PY - 2016 VL - 3 IS - 2 SP - 89 EP - 99 KW - مدل لاجیت چندگانه KW - محصولات ارگانیک KW - مصرف KW - آگاهی DO - 10.22104/jift.2016.276 N2 - در سالهای اخیر، توجه به تولید و مصرف محصولات غذایی ارگانیک (عاری از نهاده‌های شیمیایی) در مقابل محصولات رایج که منجر به ایجاد انواع بیماری‌ها و مشکلات زیست‌محیطی می‌شوند به سرعت در حال رشد بوده است. در این پژوهش عوامل مؤثر بر اگاهی و مصرف محصولات غذایی ارگانیک توسط مصرف کنندگان در شهر مشهد در سال 1393 مورد بررسی قرار گرفته و برای این منظور از الگوی لاجیت چندگانه استفاده شده است. از طرفی داده ها و اطلاعات مورد نیاز از طریق پیمایش های میدانی با طراحی و تکمیل پرسشنامه به روش نمونه گیری تصادفی ساده از 400 پاسخ گو از میان افراد شهر مشهد در سال 1393 جمع آوری شد. نتایج حاصل از برآورد مدل نشان می‌دهد که در حالت آگاهی کامل افراد از محصولات ارگانیک، متغیرهای سن، جنسیت و استفاده گذشته از این محصولات بر مصرف و عدم مصرف محصولات ارگانیک اثرگذار است، در حالی که در حالت آگاهی ناقص افراد از محصولات ارگانیک، علاوه بر متغیرهای سن و جنسیت و استفاده گذشته از این محصولات، متغیرهای متوسط درآمد خانواده و قیمت محصولات ارگانیک نیز بر مصرف این محصولات اثر گذار بوده اند. UR - https://jift.irost.ir/article_276.html L1 - https://jift.irost.ir/article_276_3c48f23e10a3c39bf10fa1dfcf4c15a1.pdf ER -